JuniorPelicansJulkaistu: 05.05.2020 00.00

Päivitetty ohjeistus harjoitteluun

JuniorPelicans - päivitetty ohjeistus harjoitteluun

JuniorPelicans on tänään 5.5.2020 tarkentanut ohjeistustaan kesäharjoittelun ajalle. Tarkennukset ja alustavat suunnitelmat on tehty eilen julkaistujen hallituksen rajoitustoimien purkamisten ja Suomen Jääkiekkoliiton ohjeistusten mukaisesti ja niitä noudattaen.

Toukokuun loppuun (vkot 19-22) harjoittelu toteutetaan etävalmennuksena (U11-U20 joukkueet).

Kesäkuun alusta juhannusviikolle (vkot 23-25) harjoittelua toteutetaan (U11-U20 joukkueet)

  • osa etävalmennuksessa ja omatoimisesti
  • osa kokoontuen ryhmäharjoitteluna
    • tietyin rajoituksin, noudattaen viranomaisten ja Jääkiekkoliiton ohjeistuksia, mm. kokoontumisrajoitukset, suojaetäisyydet ja hyvästä hygieniasta huolehtien
    • ryhmäharjoittelu toteutetaan ensisijaisesti ulkotiloissa
    • ryhmäharjoittelu on vapaaehtoista, ilmoitusvelvollisuus kuitenkin vaaditaan normaalin käytännön mukaan

Heinäkuussa

  • heinäkuun puolesta välistä (vko 29) *jääharjoittelun aloittaminen U15, U16 ja U18 edustus- ja Akatemia joukkueilla
  • *jos jääharjoittelu tällöin mahdollista

Elokuussa

  • elokuun alusta *jääharjoittelun aloittaminen U13-U14 sekä U15 Team, U17 ja U19 joukkueilla
  • viikolla 32 *Pelicanspower kiekkoleiri U9-U12 ikäluokille
  • viikolla 32 *jääharjoittelun aloittaminen U9-U12 joukkueille
  • *jos jääharjoittelu tällöin mahdollista

U9-U10 joukkueille ei tule ryhmäharjoittelua kesäkaudelle, vaan näiden joukkueiden toiminta alkaa elokuussa porrastetusti. Syy tähän on se, että vaikka lapset todennäköisesti kaipaisivatkin ryhmätoimintaa, on se pienimpien junioreiden osalta haastavinta toteuttaa.

Nämä kaikki edellä mainitut suunnitelmat ovat suuntaa antavia seuran linjauksia ja ohjeistuksia. Joukkueen valmennukselta tulee tarkemmat joukkuekohtaiset ohjelmat, ohjeet ja aikataulut, jotka on käyty ikäluokan valmennusvastaavan kanssa läpi.

Pelicans-yhteisö kantaa huolta jäsenistönsä sekä ympäristönsä turvallisuudesta. Pandemian ja sen mukana tulleiden poikkeusrajoitusten osalta ei myöskään Pelicans-yhteisössä haluta tehdä poikkeuksia, vaan seurat toimivat viranomaisten ja Suomen Jääkiekkoliiton ohjeistusten mukaisesti.

Suomen Jääkiekkoliiton päivitetty ohjeistus - katso koko uutinen liiton sivuilta.

Ohjeita valmentajille & joukkueille

Vain terveenä harjoitellaan: pelaajille ja huoltajille kannattaa korostaa, että liikunta on kielletty aina, jos pelaajalla esiintyy hengitystie- tai muita sairastumisen oireita.

  1. Toukokuun ajan suositaan etävalmennusta ja omatoimista harjoittelua.
  2. Pienryhmissä harjoittelu on sallittua 1.6. alkaen max. 50 henkilön ryhmissä, suojaetäisyyksiä (2m/”jääkiekkomailan mitta”) noudattaen. Kaikki harjoitteet, jotka on mahdollista ohjeistaa etänä ennen harjoitusta, vähentävät kontaktien määrää harjoitustilanteessa.
  3. Lähikontaktia tulee edelleen välttää: ei peliä – ei kontaktia! Etäisyyksistä (2m/”jääkiekkomailan mitta”) tulee pitää huolta myös koko harjoituksen ajan, hengästyneenä ihmiset välittävät virusta ilmaan enemmän kuin normaalisti.
  4. Harjoittelu toteutetaan ulkona aina kun se on mahdollista.
  5. Suositaan paikkaharjoittelua kiertoharjoittelun sijaan.
  6. Sisällä harjoitellessa on syytä huomioida seuraavat asiat: mahdollisuus käsienpesuun saippualla, käsidesin saatavuus, yleisten tilojen siivouksen (pintojen, ovenkahvojen, vesihanojen, WC:n puhdistaminen) tehostaminen.
  7. Pelaajat ohjeistetaan tulemaan harjoituksiin puhtaissa varusteissa, kädet saippualla pestynä. Kasvojen koskettelua tulee välttää ja hiki pyyhitään omaan pyyhkeeseen. Jokaisella on käytössään oma juomapullo. Aivastelut/yskiminen suunnataan hihaan ja kädet pestään hyvin heti harjoituksen jälkeen. Pyyhe ja harjoitusasu pestään jokaisen harjoituskerran jälkeen.
  8. Käytetään ensisijaisesti omia harjoitusvälineitä. Jos käytössä ovat yhteiset harjoitusvälineet, ei välineitä kierrätetä harjoituksen aikana. Välineet puhdistetaan ennen ja jälkeen harjoituksen.
  9. Peseytyminen ja suihkussa käynti tapahtuu harjoituksen jälkeen kotona. Kun harjoitus päättyy, siirrytään pois paikalta viivyttelemättä.
  10. Palaverit ja keskustelut pidetään etäyhteyksillä.

Ohjeita pelaajille

  1. Treenaan VAIN JA AINOASTAAN terveenä – nyt ei ole aika leikkiä supersankaria! Varmistan aina myös huoltajalta/vanhemmilta luvan treenata.
  2. Jos koen oloni vähääkään flunssaiseksi, jään kotiin ja ilmoitan asiasta viestillä valmentajille!
  3. Teen omatoimiset harjoitteet turvavälejä (2m/”jääkiekkomailan mitta”) noudattaen.
  4. Kun ryhmäharjoittelu (max. 50 henkeä) on kesäkuussa taas mahdollista, noudatan turvaväliä (2m/”jääkiekkomailan mitta”) ennen, jälkeen ja koko harjoituksen ajan.
  5. Pesen huolellisesti käsiäni saippualla ja desinfioin niitä tarvittaessa (kotoa lähtiessä ja kotiin tultaessa).
  6. Pidän aina mukanani pientä käsidesipulloa.
  7. Juon vain omasta juomapullosta – en lainaa kaverilta tai juo wc:n hanasta.
  8. En koskettele kasvoja, hiet pyyhin omaan pyyhkeeseen.
  9. Käytän omia välineitä enkä lainaa niitä kavereille, muistan myös puhdistaa välineet harjoituskerran jälkeen.
  10. Vältän kaikkea turhaa pintojen koskettelua.
  11. Vältän turhaa käyntiä liikuntatilojen WC-tiloissa (käyn kotona ennen ja jälkeen).
  12. Treenin jälkeen lähden suoraan kotiin ja peseydyn vasta kotona.
  13. Käyn liikuntatiloissa vain sovittuna aikana ja poistun kun aikani on loppunut, jotta muut pääsevät treenaamaan.
  14. Treenin jälkeen huolehdin, että hikipyyhe ja treeniasu tulevat pestyksi ennen seuraavaa käyttökertaa.